X
تبلیغات
جامعه شناسی - تاثیر تلویزیون بر فرهنگ خانواده

جامعه شناسی

خانواده

تاثیر تلویزیون بر فرهنگ خانواده

بسم الله الرحمن الرحیم                  

تاثیر تلویزیون بر فرهنگ خانواده

آغاز عصر ارتباطات و رسانه ها را نمی توان به طور دقیق مشخص کرد ولی ارتباط نوین همراه با پیدایش صنعت چاپ قرن نوزدهم میلادی ،همراه است . ارتبا ط دو دسته است : ارتباط یک طرفه مثل رادیو ،تلویزیون ،سینما ،روز نامه ،ارتباط دو طرفه ،تلفن ونامه ئ،یکی از شبکه های جهانی اطلاع رسانی شبکه اینترنت است .در حال حاضر بیش از دو میلیون کامپیوتر در سراسر جهان به این شبکه متصل هستند .ما باید برای جلوگیری از حل در جهان اطلاعاتی و از دست دادن استقلال خبری وفرهنگی ، دو کار انجام دهیم : اول اینکه از نفوذ فرهنگ بیگانه وغیر دینی در کشور ،که توسط ماهواره ها انجام می گیرد حتی الامکان جلو گیری به عمل آوریم ، دوم اینکه در امر تبلیغات و برنامه سازی به فرهنگ غنی  برسیم .

دلایل لزوم ارتباط انسانی عبارتند از : ارتباط اساسی شکل گیری جامعه انسانی است .موجب بسط وتعالی فرهنگ است –باعث مبادله افکار ، عقاید و احساسات می شود ارتباط تنها فیزیکی نیست ،بلکه با یادآوری دیگران ،پیام مکتوب یا ظبط شده هم صورت می گیرد .ارتباط به کمک نماد ها صورت می گیرد .ارتباط سر چشمه فرهنگ و موجب تکامل آن است .و نبود آن باعث می شود که انسان در سطح خیلی پایین فرهنگی بماند و زندگی در سطح بسیار ابتدایی بماند . ارتباط عهده دار نقش با سه عمل کرد در قبال فرد است .1 – الگویی از جهان برای فرد فراهم می آورد . 2 – وضع فرد را در بستگی با دیگر افراد تبیین می کند .3 – فرد را در سازگاری تو فیق آمیز با محیط خویش ،یاری می دهد.

در مورد تاثیر وسایل ار تباط جمعی سه دیدگاه وجود دارد . افراطی ، تفریطی ، بینابین ، در دیدگاه افراطی به تاثیر مطلق وسایل ارتباط جمعی بی ارده بودن انسان در مقابل آن رای می دهند .بر عکس در دید گاه تفریطی معتقدند که رسانه ها تاثیر چندانی بر مخاطبان خود ندارند دید گاه سوم ، که دید گاه بینابین است نظر بر این دارد که وسایل ارتباط جمعی ، ابزاری اجتماعی فرهنگی که به معنای عالی آن هستند و از این جهت اثرات چشمگیری بر جای می گذارند ، اما این آثار نه جنان است که هیچ محدودیتی رانشناسندویا آن که چنان ناچیز است که شایسته هیچ اعتنایی نباشد.وظایف مهم رسانه های ارتباط جمعی درجامعه:1-واسطه بین مردم ودولت .2-عامل توسعه فرهنگی ، سیاسی واجتماعی.3-عامل وفا ق اجتماعی و وحدت ملی .4- نقش آموزشی و اگاهی بخش .5- نقش های تفریحی وپر کردن اوقات فراغت .

رسانه های گروهی از جمله تلویزیون  ، می توانند فرهنگ سازی کنند و وسطح فرهنگ مردم را ارتقاع ببخشند .زیرا فرهنگ ،آموختنی است ، منتقل شدنی است وانسان می تواند واقعیات فرهنگی را نسل به نسل انتقال دهد . فرهنگی شدنی از دوران کودکی آغاز شده وتا سن بلوغ ادامه می یابد وتا پایان زندگی فرد گسترش پیدا می کند .

تلویزیون می تواند فرهنگ خانواده را تا حدودی تحت تاثیر قراردهد و آن را در جهت مثبت یا در جهت منفی تغییر دهد .                                                                               
+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام فروردین 1391ساعت 16:55  توسط زینب سبحانی  |